Wednesday, October 14, 2009

Salam Lebaran



Salam sejahtera buat teman-teman
Sudah lama tangan ana tidak menari menulis di ruanagan ini. Walaupun sudah di akhir bulan Syawal ingin ana ucapkan Kullu a'am wa antum bi kher buat guru-guru, teman-teman dan pensyarah-pensyarah:




  • Pusat Asuhan Abim, MasJid Negeri Selangor(sekarang sudah tiada lagi pusat ini)


  • Sek Keb Dato Hj Zainuddin


  • Sek Ren Islam DARIS. Sg Jagong


  • Maktab Mahmud A/S


  • Kolej Islam Darul Ulum


  • Kolej Universiti Insaniah


  • Sahabat di dalam GAMIS


  • Sahabat-sahabat di dalam PERSADA

Syawal kali ini cukup memberi banyak makna bagi ana yang serba kerdil ini.
 Hari Pertama :  seperti tahun-tahun yang lalu rumah ana memang sememangnya selepas solat hari raya menerima kunjungan sanak saudara yang jauh pertalian atau dekat pertalian. (mungkin Rumah Ini telah di bina untuk mengikat hati-hati manusia)




Sanak-saudara memenuhi ruang rumah pada hari raya pertama pada setiap tahun.



Bezanya tahun ini kaki tangan bahagian penyediaan makanan berkurangan. kedua-duanya sedang menuntut di Universiti Al-azhar. kaherah. Mesir.  Alhamdulillah masih tinggal adinda-adinda yang masih cergas sehingga ke awal bagi menyediakan makanan. Walaupun kesibukkan melanda, solat sunat hari raya tidak dilupakan.



Malam raya pertama pulang ke rumah nenda di Perak. telah menjadi rutin saban tahun raya kedua mesti pulang rumah Opah. Semalaman ana tidur dengan nyenyak. Keletihan teramat sangat.



Hari ke dua ana pulang ke Kedah tanpa bonda dan adinda-adinda tercinta kerana ada urusan yang perlu di urusi di kedah. Sebenarnya majlis himpunan keluarga Bonda yang diadakan pada hari tersebut juga tidak ana hadiri. Maaf bonda. Bukan kehendak anakanda. ana pulang setelah petang menyusul dan tiba di teratak kami lewat malam. Ana dengan ayahanda sahaja yang pulang.



Hari ketiga awal pagi ana telah menyusul ke Alor Setar, Dewan Sri Mentaloon  majlis Himpunan Anak-anak kedah. Pengisian program yang memberangsangkan.

Kenangan yang tidak dapat ana lupakan memangku adinda Syifa' Lutfiyyah yang selamat dilahirkan. Selamat dilahirkan di pagi syawal ketiga. Moga menjadi anak yang solehah. Jilul mansyud lil Islam.



Hari-hari seterusnya menhadiri majlis-majlis open house dan mjlis-majlis walimah. Pada hari raya ke 8 ana sudah pulang ke kampus walaupun pada hari tersebut sekali lagi ayahanda membuat Open House di office nya. Maaf ayahanda nakanda tidak dapat pulang.



Di kampus pulak ada saja majlis rumah terbuka di susun, Jamuan KUliyyah-kuliyyah dan kediaman-kediaman. Meriah cara nak periksa. Semua sibuk dengan mentelaah buku. Ujian akhir semester berderet-deret.



Moga ramadan dan syawal tahun depan dapat bertemu....

No comments:

Post a Comment