Monday, March 8, 2010

.....Anak Sulong SIMURA '10....

Alhamdulillah ana bernafas lega bila Program SIMURA selesai dilaksanakan dengan jayanya. Hampir 2 bulan bertungkus lumus bergelumang dengan team Simura merancang, menyusun, mengatur strategi dan memastikan program berjalan mengikut perancangan. Walaupun perancangan telah disusun dengan rapi masih ada masalah yang timbul disaat akhir. Itulah lumrah berprogram. Masa ini emosi dan rasional akan diuji. Tema program kali ini berbentuk Siyasah Syari'yyah. Suatu pendedahan dari pelagai sudut.

        Pada malam pertama diadakan Forum yang membincangkan kepimpinan Mahasiswa Islam. Hati ana agak berdebar dengan respon Penonton pada malam itu.Jumlah kehadiran amat membimbangkan kami team SIMURA. A'lakullihal malam tersebut jalinan perbahasan antara panelis cukup memberi input yang manfaat dari pelbagai sudut pandang pengalaman dan pengetahuan mereka. Penjelasan cukup ringkas, padat dan berisi penuh makna.

       Suasana makin panas bila terjahan ucaptama yang berapi dari Ahli Parlimen yang tidak asing lagi di tanah air. Beliau menyampaikan realiti Politik semasa negara. Ucapannya yang penuh semangat menjadi kita rasa berkobar-kobar menjadi generasi kepimpinan pelapis negara. Seterusnya slot bersama Pengarah Urusan HPA, yang memberikan pendedahan menjana ekonomi kemandirian mahasiswa islam. Slot seterusnya, Pendedahan Cikgu Azmi mengenai kepimpinan mahasiswa suatu masa dahulu memberikan kesedaran pada mahasiswa kini bahawa perubahan sesebuah negara letaknya pada tangan-tangan mahasiswa kerana segala langkah mahasiswa berani dan penuh dengan idealisme. Beliau juga turut men dedahkan bagaimana perancangan Yahudi mempengaruhi mahasiswa dalam gerakan mereka yang cukup teliti dan rahsia. Kemuncaknya sesi pembentangan oleh Saudara Dzulkhairi yang membincang tindakan mahasiswa dalam menguruskan kepimpinan masing-masing.

      SIMURA kali ini bagai kehadiran anak sulong yang disambut penuh kegembiraan bagi mahasiswa wilayah utara. Kehadiarannya banyak persediaan yang tidak dapat dilaksanakan. Munkin kehadiran anak kedua nanti lebih perlu teliti dan berhati-hati dalam mengurus dan perlu dilunasi lebih awal pada masa akan datang. Sambutan anak sulong ini membuahkan hasil yang memberi momentum yang besar pada gerakan mahasiswa kini. Maka mahasiswa yang bertanggungjawab perlu memikirkan kehadiran anak kedua yang berbeza metodelogi pelaksanaan program. Mungkin lebih kepada operasi membedah pemikiran dan strategi tokoh terkemuka seperti Bill Clinton, Barrack Obama, Muhammad Al-Fateh, Nuruddin Az-Zanki, Solehuddin Ayyubi, Umar Mukhtar, Zaynab Al-Ghazali. Maryam Jameelah dan ramai lagi, sama ada tokoh-tokoh luar negara atau dalam negara seperti SYed Naquib al-attas,Syeikh Wan Muhammad Saghir, Dr Wan Daud, Dr Burhanuddin Helmi, Syeikh Yusof Rawa dan ramai lagi. Dengan ini mungkin akan memberi pengembangan intelek yang lebih baik dan cemerlang.

Mungkin anda juga perlu lakukan sesuatu untuk sahabat-sahabat anda!
Tahniah team SIMURA kali ini..moga Allah sahaja yang dapat membalas segalanya.

2 comments:

  1. assalamualaikum..Alhamdulillah wal syabas for all organizing comite 4 the successful Simura..very beneficial and should b as continuous program in the future..I believe it can gain our way of thinking since so many mahasiswa nowadays do not now their purposes n function towards community..
    cumanya 4 the coming SIMURA, mybe the organizing cmtees can make the promotion become more bombastic..pgkajian tntg falsafah pemikiran pun ok such as SUN ZU (art of war),Muhammad Al fateh since he can conqure Konstantinopel in early age or make comparison such as western scholars VS muslim scholars @ bole jgk bt konsep bedah buku ka..byk lg method yg bole digunapakay saya kira ..Cipta revolusi utk mnjana evolusi..

    Tiram.com

    ReplyDelete
  2. thanks...insyaallah akan diperbaiki..lebih baik

    ReplyDelete