Monday, March 8, 2010

Sebenarnya sudah sekian lama ingin ana coretkan sesuatu untuk tatapan kita bersama sempena Sambutan Kelahiran Rasulullah SAW. Bayak post sahabat sahabiyyah yang berbicara mengenai Rasulullah dan susuk peribadinya dan jalan risalah yang di bawa oleh baginda.

             Suatu malam, dalam bulan ini. Jiwa ana tercari-cari sesuatu untuk dijadika azimat motivasi diri yang serba kelemahan ini. Tika itu ana dirundung keletihan perasaan dan fizikal yang tidak dapat ana gambarkan. Seperti hilang citarasa serta semangat. Ana terus lontar bicara sama ayahanda yang ana cintai sepanjang hayat dunia dan akhirat. Ayahanda bicara penuh hikmah, memceritakan perjalanan-perjalanan perjuangannya diusia remaja yang seusia diri ana kini. Perjalanan yang berbeza dengan ana kini. Zaman yang berbeza, cara yang berbeza, mungkin juga kerana ana hanya seorang remaja perempuan yang kerdil tetapi berjiwa besar menakluki dunia dengan air tangan didikan ana. Harap menjadi realiti pada sustu masa nanti. Kalamnya menyentuh jiwa ana, bagai ingin putar kembali zamannya bertingkah di pentas mahasiswa. Ayahanda punyai qudwah yang amat ana kagumi tanpa ana sedari. Alangkah bahagianya ummi dikurniakan mujahid pejuang seperti ayahanda. Bukan ingin memuja tetapi inilah realiti yang ana lalui. Dalam bicara fikiran ana terus dibawa mengenali susuk tubuh peribadi Baginda. Ana tiba beralih arah kepada pengkisahan hidup Saydatina Khadijah Bintu Khuwailid yang digelar At-thahirah. Malam makin larut, ayahanda sudah tampak keletihan seharian diperjuangan. Sebelum tidur ana sediakan secawan susu untuk mengalas perut ayahanda agar tidur lebih selesa.

Agar ana tidak kesunyian ana pinta sebuah buku pada ayahanda untuk menjadi teman ana sebelum ana melelapkan mata. Ayahanda memberikan buku " The LOve stOry of Saydatina Khadijah ". ana baca ppenuh kekhusyukkan tanpa menyedari malam menjelang subuh. Jam menunujukkan 6 pagi.

Ana sempat mengkaji dan meneliti beberapa perkara mengenai Saydatina Khadijah :

  1. Mengapa Allah telah menetapkan Saydatina Khadijah menjadi Rasulullah SAw? Sedangkan ramai perawan tika itu yang meminati Rasulullah dan Khadijah juga ramai yang meminangnya ketika telah menjadi janda.
  2. Bagaimana percaturan muqaddimah khitbah yang telah Allah susun Pernikahan Khadijah yang begitu mulia dengan penuh ketatasusilaan dan diangkat menjadi ummul mukminun?
  3. Di usia 40 an bagaimana Saydatina Khadijah Menjaga kesihatan? Sehinggakan mampu melahirkan anak diusia 50 an. sungguh menakjubkan.
  4. Mengapa Rasulullah amat mencintai Saydatina Khadijah?
  5. Adakah masih ada akhlak semulia khadijah sebagai isteri pada dunia hari ini?
Insyaallah pada post akan datang ana akan kongsi bersama  mengenai Sayydatina Khadijah. sebelum mengakhiri cebisan coretan ini, ana susuli dengan bicara naluri ana :

Tatkala hati berlabuh kerinduan,
Kerinduan pada seorang lelaki yang aku cintai,
Biarlah apa bicara manusia,
Sememangnya rindu ini tidak dapat ku bendung,
air mata deras mengalir, rindu tidak tertahan,
menahan sakitnya rindu,
Rindu pada suami Saydatina Khadijah yang aku kagumi,

Aku dibelenggu kerinduan bayangan suaminya dan dia,
Indahnya dia bersama lelaki ini, bertuah dia
Menjadi isteri kepada penghulu Kenabian
Isteri penyampai Risalah Islam,
Menjadi Ibu yang penuh mengerti,
Kasish sayang yang tidak ada batasan,
Malah cintanya dan kasihnya makin mendalam sehingga hari ini,
Makin menikam hati seorang suami yang Yatim Piatu
sehingga Aisyah menjadi cemburu.
Dengan kasih yang diburu.

nukilan 5.00 pagi
Desa Tumpangan Permai

No comments:

Post a Comment