Sunday, July 19, 2009

Wanita itu...

Malam hening sekali. Sunyi mendakap suasana tika ini. Hatiku meratib tenang dalam keasyikkan. Tiba bahuku disentuh lembut. Mata rapat terpejam tadi ku buka perlahan. Ku mengalih arah ke kanan melihat sentuhan dibahuku. Wajahnya ku pandang, aku terpana keresahan. Indah dan santun sekali gerak lakunya. Senyuman manis melebar untukku. Wajahnya bersih sekali. Tanganku di pimpinnya membawa ke atas hamparan hijau, dia memberi isyarat kepadaku untuk terus bersamanya dalam bersolah. Senang saja aku menurutinya.


Lafaz ku teruskan merendam rindu yang tak keruan. Rindu mendakap izzah bertuhan. Lama kami bersama-sama dalam berpesta rindu pada Pencipta Rindu kami. Aku terus berteleku dan berdoa agar aku dan keluargaku di tetapkan iman dan terhindar dari kemaksiatan dan hukuman azab api neraka. Takut sekali mengalun bicara bertuhan. Takut rasa tidak beradab dengannya. Gementar risau mengadap Sang Raja Alam, risau adakah pertemuan lagi selepas masa indah ini?


Usai lama ku bermujadilah dengan Pemberi Rahmat aku, ku berpaling bersalaman dengan wanita mulus tadi. Erat sekali genggamannya. Aku mengangkat muka memandang wajah bersihnya. dia tersenyum indah. Bibirnya mula mengalun lemut sebuah bicara


" Wahai Anakku, lihatlah sesuatu dengan bijak dan cerdik akalmu. Jangan kau turutkan nafsu jahatmu, sentiasa perdengarkan kalam toyyibah di telingamu, susun lisan mu dengan kalamullah. Jujurkan dirimu dalam perkara kebaikan, serahkan dirimu pada Allah. Banyakkan sabarmu. Jangan rasa sempit dadamu jika dirimu diuji tapi damaikan hatimu dengan munajat padanya. Hati-hati dalam berbicara. telus hatimu bekerja untuknya. "


Terus mencium dahi ku dan kedua pipiku. Deras pula air mata ku mengalir seusai bicaranya padaku. Mungkin dia tahu, jiwaku telah sekian lama tak keruan menahan resah dan susah, rasa tak mahu melepas dakapannya. aku peluk rapat. Harum tubuhnya..


Akhirnya aku rebah kesedihan berpisah dengan wanita yang tidak ku kenali tadi. Dia melepaskan pelukan. Dia memandang dan tersenyum pada ku. Aku mahu bersuara tapi mengapa sukar terpacul dari bibirku. Aku sujud menahan sedih. Mohon dilenyapkan kesedihan. Ku kembali meratib dan berzikir. khali.terdiam dan bungkam kesedihan. bicara wanita itu menikam kalbu bila aku kembali mengingati butir bicaranya.


Sudah tibanya aku terus berseru pada khaliqku dan terus menyeru.

No comments:

Post a Comment