Thursday, December 17, 2009

Secangkir Kasih Selautan Pengorbanan

Salam Sejahtera buat semua. Alhamdulillah kesyukuran ana rafa'kan kepada Allah kerana masih memberi ruang kepasa ana untuk mengecapi hidup sebagai mukmin. Maaf buat semua kerana telah sekian lama aa tidak mengupdate ruangan ini di atas sebab yang tidak dapat ana elakkan. Sebenarnya merindu ruangan ini untuk bertemu dengan sahabat yang melawati rruangan ini.

Selepas tamat peperiksaan akhir semester ana telah menghadiri suatu kursus iaitu ESQ 165 yang ditaja khas untuk pelajar INsaniah yang terpilih. Jika ana tidak ditaja ana perlu membayar sebanyak RM 800. Ana amat sukacita dapat melalui modul-modul yang di sediakan oleh pihak penganjur. Modul yang dapat ana kenal pasti ialah metodeologi kembali rasa bertuhan dan kagum dengan kebesaran Allah taala. Sebenarnya ingin ana senaraikan semu a proses modul yang ana lalui . Insyaallah di ruang dan kesempatan yang lebih baik ana akan coretkan buat tatatpan semua

"Hilang suatu nikmat untuk menjadi hamba yang berhati-hati tiap langkah di bumi " inilah kata-kata yang bermain di benak ana ketika mendapat panggilan dari ayahanda ketika ana masih dalam kursus. Bonda tercinta ana dimasukkan ke Hospitak Kulim Untuk menjalani pembedahan. Ketika fatrah ini semua perkara yang bonda galasi selama ini ana galasi selama lebih kuranhg 2 minggu. Sedari bangun seawal jam 4.30 pagi mengurusi rumah tangga dan menghantar adinda-adinda ke sekolah mengingatkan ana pengorbanan bonda tercinta yang banyak berkorban untuk kami sekeluarga.  bonda seorang guru dan juga menggalas taklifan daie, maka banyak perkara yang beliau urusi dalam hidupnya. Membesarkan anak-anak dengan didikan Islam. Mengurusi dan mendidik anak watan yang ISTEMEWA dan perlukan perhatian, membanting tenaga mengurusi organisasi dakwah menjadi bonda orang yangaamat istemwa dan tauladan terbaik buat diri ana. Entah ana tidak pasti adakah ana boleh mengurusi hidup seperti bonda dan menjadi seperti bonda. 2 minggu memang cukup mengajar ana erti kasih, korban, dan ketulusan dalam kehidupan seorang ibu. Paling menyayat hati ana sehingga menitis air mata ana yang susah untuk menitis melainkan hanya untuknya menitis di suatu petang ketika ana menziarahi bonda yang dalam pemerhatian para doktor dan jururawat. Disini ana coretkan kalam bonda buat tatapan semua " kalau apa-apa terjadi pada ummi urusi adindamu dengan baik, urusi keperluan ayahandamu dengan sempurna, ummi mohon kemaafan, doakan kesembuhan ummi" jiwa ana bagai tersentak bila ummi menghulur kalam sedemikian. Disamping itu , ada beberapa perkara yang penting yang bonda wasiatkan yang tidak dapat ana coretkan. Jiwa halus ana mula mengalirkan rasa dukacita tambahan wajah bonda yang yang tidak bermaya dan pucat menguning. Keesokkan pagi selepas menghantar adinda-adinda ana ke sekolah ana terus memcut laju menuju ke hospital kerana bonda dijangka akan memasuki dewan pembedahan jam 9 pagi. Ketika mengusung bonda ke dewan pembedahan dengan beberapa orang sister jurrurawat ana sempat menyalami bonda menghadiahklan ciuman kasih pada pipi bonda. Wajah bonda tidak boleh ana tatap lama, jika tidak pasti air mata mengalir laju kerana lagu dijiwa telah berlagu sendu. Subhnallah..hanya Allah sahaja mengetahui. Bagaimana berdenyut kencang jantung ana bila bonda dimasukkkan ke dewan pembedahan. Hanya kepada Allah ana berserah ketika itu. Alhamdulillah bonda selamat menjalani pembedahan.


Hari pertama bonda selepas dibedah bonda masih tidak sedarkan diri sehingga malam jam 9 malam ketika ana membacakan Al-quran di sebelah bonda. Tika itu bonda mula memberi respon membuka mata dan ingin meminum air. Ana terpaksa menahannya untuk meminum air. Ana minta dia bersabar menanti esok untuk meminum air. Wayar-wayar yang berselirat di dibadan bonda menjadikan ana berhati-hati ketika mengelap tubuhnya.

Lebih kurang seminggu bonda di hospital dan setiap hari ana akan ziarahinya waktu pagi dan petang. sehingga hari terakhir persekolahan ana perlu mengurusi dan mengambil adinda -adinda di maahad. disamping membereskan kerja-kerja dikampus yang belum sempat ana selesaikan seusai ana pulang tempohari.anketika itu ana ada masa lebih kurang seminggu bersaa keluarga.

Kemudiannya ana terus menyelesaikan misi program ke Sarawak selama seminggu. Maaf ana terpaksa berhenti di sini. Disis Ana ada urusan penting perlua ana habiskan. InsyAllah ana akan coretkan pengalaman ana di dalam program ESQ 165 dan pengembaraan ana di Sarawak. Salam Mahabbah untuk semua.

No comments:

Post a Comment